Naturalism in The Swamp: notes for thinking the role of the body in the cinema of sensations of Lucrecia Martel
DOI:
https://doi.org/10.52292/csf5320244764Keywords:
La Ciénaga (Lucrecia Martel), body experience, naturalismAbstract
In this article, I intend to offer a problematic view on naturalism in La Ciénaga (2001) by focalizing on the body experience proposed by Martel as a common thread. My main hypothesis is two-sided: on the first hand, body experience at La Ciénaga is inseparable from a certain treatment of sound, which has a predominant role regarding the visual, and which can be expressed on Kratje’s concept of gendered atmospheres (2019). On the second hand, to thoroughly acknowledge each kind of body’s singularity and the problem of its heterochronism from a social point of view, it is necessary to introduce a certain Bergsonism usually disregarded on Martel, which is expressed on a community of problems with the French philosopher rather than a conceptual bondage. In this respect, I propose that the interpretation of naturalism offered by Gilles Deleuze in La imagen-movimiento (2013) only acknowledges partially the specificity of La Ciénaga, and that the sound design presents an autonomous structure of thought which requires more conceptual precision. Nevertheless, it is certain that the contrast with its categories will allow understanding to what extent the body experience proposed by the cinema of sensations of Martel, successes in quitting this naturalistic scheme.
Downloads
References
Bergson, Henri (1996), Las dos fuentes de la moral y la religión, Madrid, Tecnos.
----- (2009), La risa. Ensayo sobre el significado de lo cómico, Buenos Aires, Losada.
----- (2010), Materia y memoria, Buenos Aires, Cactus.
----- (2012), La evolución creadora, Buenos Aires, Cactus.
----- (2013), El pensamiento y lo moviente, Buenos Aires, Cactus.
Deleuze, Gilles (2013), La imagen-movimiento, Buenos Aires, Paidós.
----- (2014), La imagen-tiempo, Buenos Aires, Paidós.
Martel, Lucrecia (directora) (2001), La Ciénaga [película], Argentina, Lita Stantic.
AA.VV. (2017), Diccionario de la filosofía crítica kantiana, Buenos Aires, Colihue.
Aguilar, Gonzalo (2006), Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino, Buenos Aires, Santiago Arcos.
Amado, Ana (2006), “Velocidades, generaciones y utopías: a propósito de La Ciénaga, de Lucrecia Martel”, ALCEU, vol. 6, n° 12, pp. 48-56.
Andermann, Jens (2015), Nuevo cine argentino, Buenos Aires, Paidós.
Atehortúa, Jerónimo (2023), Los cines por venir, Buenos Aires, La Marca.
Barthes, Roland (1986), Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces, Barcelona, Paidós.
Bernini, Emilio y Choi, Domin (2001), “La Ciénaga o el arte de la infancia”, Kilómetro 111, n° 2, pp. 151-153.
Chion, Michel (2018), La audiovisión. Sonido e imagen en el cine, Buenos Aires, La Marca.
Christofoletti Barrenha, Natalia et al. (2022), The Films of Lucrecia Martel, Edimburgo, Edinburgh University Press.
Dipaola, Esteban (2022), Las formas del deseo, Buenos Aires, Letras del Sur.
Jullien, François (2023), Lo inaudito. O el otro nombre de la agotadora realidad, Buenos Aires, Cuenco de Plata.
Kant, Immanuel (2009), Crítica de la razón pura, Buenos Aires, Colihue.
Kratje, Julia (2019), Al margen del tiempo. Deseos, ritmos y atmósferas en el cine argentino, Buenos Aires, EUDEBA.
Lapoujade, David (2011), Potencias del tiempo. Versiones de Bergson, Buenos Aires, Cactus.
Martel, Lucrecia (2018), Masterclass de Rotterdam, [disponible en https://www.youtube.com/watch?v=Z_zdESWSTxw - última consulta el 14 de junio de 2023].
----- (2023), Conferencia en F.A.D.U. en ocasión de la entrega del honoris causa de la U.B.A., [disponible en https://youtu.be/fzSFX9KrC9c?t=3248 - última consulta el 14 de octubre de 2023].
Martin, Deborah (2016), The Cinema Of Lucrecia Martel, Manchester, Manchester University Press.
Nancy, Jean-Luc (2022), A la escucha, Madrid, Amorrortu.
Oubiña, David (2009), Estudio crítico sobre La Ciénaga, Buenos Aires, Picnic.
----- (2019), “Un tiempo propio”, en Kratje, Julia, Al margen del tiempo. Deseos, ritmos y atmósferas en el cine argentino, Buenos Aires, EUDEBA, pp. 11-16.
Peña, Fernando (2012), Cien años de cine argentino, Buenos Aires, Biblos.
Platón (2011), La República, Buenos Aires, EUDEBA.
Schwarzböck, Silvia y Salas, Hugo (2001), “El verano de nuestro desconcierto”, El Amante, n° 8, pp. 10-13.
Spinoza, Baruch (2014), Tratado de la Reforma del Entendimiento, Madrid, Alianza.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nicolás Podhorzer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).