Suspended heterotopia, or the (affective) power of the future in Fordlandia Malaise, by Susana de Sousa Dias
DOI:
https://doi.org/10.52292/csf5320244766Keywords:
Fordlandia, future, affectsAbstract
In the mid-length film Fordlandia Malaise (2019), Susana de Sousa Dias portrays the failure of colonialist and extractivist utopia in the abandoned city of Fordlandia, situated on the banks of the Tapajós River in the Amazon. Through the use of images from the official Ford company archive, as well as overhead shots that map the city’s present, the documentary recounts the devastating experience that the installation of that rubber factory in the heart of the Amazon jungle, meant for the local inhabitants. In a landscape suspended halfway between its tropical nature and the industrial project, what forms of future are possible to envision? What possibilities of tomorrow are constructed in the suspended heterotopic space of Fordlandia? This work aims to reflect on these questions, through two main modes of affection emerging from the stories of women and children exposed in the film: melancholy and hope. In the testimonies of those “fragile” memories, the traces of the past and its ruins seem to nest, but also those of the future of possibilities, allowing the projection of new horizons of life in Fordlandia.
Downloads
References
De Sousa Dias, Susana (directora) (2005), Naturaleza morta [película], Portugal, Productoras Kintop, ARTE - Audiovisuel Multimedia International Production (AMIP).
----- (directora) (2010), 48 [película], Portugal, Productora Kintop.
----- (directora) (2017), Luz Obscura [película], Portugal, Productora Kintop.
----- (directora) (2019), Fordlandia malaise [película], Portugal, Productora Kintop.
Villarmea Álvarez, Iván y Limón Serrano, Nieves (2022), “Susana de Sousa Dias. Reconstruir el archivo visual reprimido”, L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, n° 34, pp. 151-176.
Ahmed, Sara (2015), “Vínculos feministas”, en La política cultural de las emociones, México, Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 255-286, [traducción de Cecilia Olivares Mansuy].
----- (2019), “Futuros felices”, en La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Caja Negra, pp. 333-407, [traducción de Hugo Salas].
Benjamin, Walter (2007), Sobre el concepto de Historia. Tesis y fragmentos, Buenos Aires, Piedra de Papel, [traducción de Bolívar Echeverría].
Berardi, Franco “Bifo” (2021), “Introducción”, en Futurabilidad: la era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Caja Negra, pp. 11-40.
De Sousa Dias, Susana (2020), “Fordlandia Malaise: memórias fracas, contra-imagem e futurabilidade”, Revista de Comunicação e Linguagens. Journal of Communication and Languages, n° 52, pp. 10-24.
Didi-Huberman, George (2012), “El archivo arde”, en Didi-Huberman, George y Ebeling, Knut (eds.), Das Archiv brennt, Berlín, Kadmos, pp. 7-32, [disponible en bit.ly/3c1RL5N-, 2007, traducción de Juan Ennis].
Flatley, Jonathan (2008), Affective mapping. Melancholia and the Politics of Modernism, Londres, Harvard University.
Foucault, Michel (2008), “Topologías”, Revista Fractal, n° 48, vol. XII, pp. 39-62, [disponible en https://www.mxfractal.org/RevistaFractal48MichelFoucault.htm*, traducción de Rodrigo García].
Grandin, Greg (2009), Fordlandia: The Rise and Fall of Henry Ford's Forgotten Jungle City, Nueva York, Metropolitan Books.
Horne, Luz (2021), “Introducción. La suspensión del tiempo moderno”, en Futuros menores. Filosofías del tiempo y arquitecturas del mundo desde Brasil, Santiago de Chile, Ediciones Universidad Alberto Hurtado, pp. 17-39.
Sguiglia, Eduardo (2004), Fordlandia: un oscuro paraíso, Buenos Aires, Debolsillo.
Taccetta, Natalia (2017), “Izquierda y melancolía. O de cómo pensar la acción estético-política”, en Losiggio, Daniela y Macón, Cecilia (eds.), Afectos políticos. Ensayos sobre actualidad, Buenos Aires, Miño y Dávila, pp. 93-115.
Traverso, Enzo (2007), “Historia y memoria. Notas sobre un debate”, en Franco, Marina y Levín, Florencia (comps.), Historia reciente. Perspectivas y desafíos para un campo en construcción, Buenos Aires, Paidós, pp. 67-95.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paula Scheinkopf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).