Mujeres, educación y sufragio: debates entre liberales y conservadoras en Inglaterra durante el siglo XIX
Keywords:
Education, Women’s suffrage, 19th centuryAbstract
During the 19th century, a widely accepted social speech in England provided cultural representations based on gender differences, summarized in the so-called “Separate spheres ideology”. Women were confined within the circle of domestic life, devoting themselves to the duties inherent to their proper sphere: raising children, serving husbands, teaching values and beliefs, guided by feelings; whereas men were recognized as protagonists of the public and political sphere, guided by reason.
However, by mid-century, groups of distinguished women started to struggle against the limitations imposed by the social order, although this sensible reaction was not unanimous.
This article, based on the analysis of sources of that period, will consider the demands of the new-born feminist movement for better education and political participation, which would even allow them, as they asserted, to perform their domestic roles smartly and wisely. On the other hand, the hegemonic speech supporting the idea that a family was the key to finding their identity and biological and social realization will be examined.
Downloads
References
Anderson, Bonnie S. y Zinsser, Judith P. (1991), Historia de las Mujeres: una historia propia. Vol. 2, Barcelona, Crítica.
Caviglia, María Jorgelina (2008), “‘Siguiendo la huella de los hombres...’: Análisis de Una Apelación contra el sufragio femenino (Inglaterra 1889) en el contexto de la lucha por el voto de las mujeres”, en Actas de las VI Jornadas de Historia Moderna y Contemporánea, Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Luján, 17 al 20 de septiembre de 2008, CD ISSN 1851-975 X.
----- (2010), “Educación y sufragio: la construcción del poder político desde la perspectiva de Lydia Becker”, en X Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres. V Congreso Iberoamericano de Estudios de Género, Universidad Nacional de Luján, 16 al 18 de septiembre de 2010.
Caviglia, María Jorgelina y Marinsalta, Claudia Irene (2011), “‘...el único camino para realzar la posición de las mujeres es dándoles el voto’: Lydia Becker y su lucha por el sufragio femenino (Inglaterra, 1867-1890)”, en III Jornadas CINIG de Estudios de Género y Feminismos, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, 28 al 30 de Septiembre de 2011.
Christensen Nelson, Carolyn (ed.) (2004), Literature of the Women’s Suffrage Campaign in England, Peterborough (Canadá), Broadview Press.
Himmelfarb, Gertrude (1996), The De-Moralization of Society, Nueva York, Vintage Books.
Molina Petit, Cristina (1994), Dialéctica feminista de la Ilustración, Madrid, Anthropos.
Pugh, Martin (2004), The March of the Women. A Revisionist Analysis of the Campaign for Women’s Suffrage. 1866-1914, Nueva York, Oxford University Press.
Pyle, Andrew (ed.) (1995), The Subjection of Women. Contemporary Responses to John Stuart Mill, Bristol, Thoemmes Press.
Rowold, Katharina (ed.) (1996), Gender and Science. Late Nineteenth-Century Debates on the Female Mind and Body, Bristol, Thoemmes Press.
Showalter, Elaine (1999), “La crítica feminista en el desierto”, en Marina Fe (coord.), Otramente: lectura y escritura feministas, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 75-111, [1981].
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Cuadernos del Sur Historia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).