Lo que no fue posible, lo que quedó: militantes católicos de los setenta

Authors

  • María Belén Aenlle Universidad Nacional de Moreno

Keywords:

Catholic activists, Dictatorship, Reinstitutionalization

Abstract

Just after the Second Vatican Council, Father José Piguillem arrived as a priest in Moreno (which at that time belonged to the diocese of Morón). Initially, he arrived at the cathedral of the diocese Merlo-Moreno, and then moved to one of the neighbourhoods. In that place, he worked with the youth forming several groups, and with a congregation of religious people. These young people (coming from different social backgrounds) began to experience Christianity among the poor by linking the religious aspects with the social and the political ones. However, the Argentinian dictatorship “froze” these experiences. After the return of democracy, many of these young people began political careers and social militancy, disassociating themselves from the institutional Church, which had also intervened in that “freezing”. This Church was reinstitutionalized, turning back transformations that the Council and Medellin had unleashed. These specialists without Church consider that “it remained what it was possible to remain” from the utopia they were pursuing. This paper addresses the experiences of these young people and their relevance with respect to the militancy of the Catholics in the seventies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ameigeiras, Aldo (2013), “Pueblo Santo o Pueblo Justo. Alternativas teológico pastorales en una diócesis del Gran Buenos Aires”, en Judd, Elizabeth y Mallimaci, Fortunato (coords.), Cristianismos en América Latina, Buenos Aires, CLACSO, pp. 195-221.

Barral, María Elena (2016), Curas con los pies en la tierra. Una historia de la Iglesia en la Argentina contada desde abajo, Buenos Aires, Sudamericana.

Boff, Leonardo (1989), Desde el lugar del pobre, Buenos Aires, Ediciones Paulinas.

Bonnín, José Eduardo (2013), Discurso político y discurso religioso en América Latina. Leyendo los borradores de Medellín (1968), Buenos Aires, Santiago Arcos Editor/SEM.

Calveiro, Pilar (1998), Poder y desaparición. Los campos de concentración en Argentina, Buenos Aires, Colihue.

Cucchetti, Humberto (2014), “Trayectorias militantes entre Cristo y Perón: militarismo, religión secular y desencantamiento”, en Ameigeiras, Aldo (org.), ¿Política y catolicismo o católicos políticos? Miradas y perspectivas sobre una relación conflictiva en la Argentina, Buenos Aires, UNGS, pp. 121-134.

Cuda, Emilce (2016), Para leer a Francisco. Teología, ética y política, Buenos Aires, Manantial.

De la Torre, Rene (2013), “Una agenda epistemológica para replantear las maneras de entender la secularización en América Latina. Relación entre modernidad y religión”, en Giménez Béliveau, Verónica y Giumbelli, Emerson (coords.), Religión, cultura y política en las sociedades del siglo XXI, Buenos Aires, ACSRM/Biblos, pp. 109-136.

Diana, Marta (2013), Buscando el Reino. La opción por los pobres de los argentinos que siguieron al Concilio Vaticano II, Buenos Aires, Planeta.

Donatello, Luis (2010), Catolicismo y montoneros. Religión, política y desencanto, Buenos Aires, Manantial.

Esperanza, Oscar (2011), Iglesia Católica y posconcilio: el Movimiento de Sacerdotes para el Tercer Mundo y la Pastoral Juvenil en la Ciudad de Moreno, Tesis de grado no publicada, Luján, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Luján.

Forni, Floreal (1990), “Teología del exilio. Movimiento de Sacerdotes para el Tercer Mundo”, Revista Nueva Tierra, n° 11, pp. 6-13.

Gera, Lucío (1977), “Pueblo, religión del pueblo e Iglesia”, en Iglesia y Religiosidad Popular en América Latina, Bogotá, CELAM, pp. 150-183.

Gutiérrez, Gustavo (1994), Teología de la Liberación, Salamanca, Sígueme.

Libanio, Juan Bautista (1986), La vuelta a la gran disciplina, Buenos Aires, Ediciones Paulinas.

Mallimaci, Fortunato (1988), El catolicismo integral en Argentina (1930–1946), Buenos Aires, Biblos.

----- (2015), El mito de la Argentina Laica. Catolicismo, política y Estado, Buenos Aires, Capital Intelectual.

Martínez, Ana Teresa (2013), “En torno a la noción de campo religioso. Categorías para estudiar religión y política en América Latina”, en Giménez Béliveau, Verónica y Giumbelli, Emerson (coords.), Religión, cultura y políticas en las sociedades del siglo XXI, Buenos Aires, ACSRM/Biblos, pp. 87-107.

Mignone, Emilio (1999), Iglesia y dictadura. El papel de la iglesia a la luz de sus relaciones con el régimen militar, Buenos Aires, UNQL/Página 12.

Prevot Shapira, Marie France (2009), “Apuntes sobre Moreno”, Apuntes de Investigación del CECYP, n° 16/17, [disponible en http://www.apuntescecyp.com.ar/index.php/apuntes/article/view/307 - consultado el 5 dicimbre 2019].

Scannone, Juan Carlos (1982), “La teología de la liberación. Caracterización, corrientes, etapas”, Stromata, vol. 38, n° 1-2, pp. 3-40.

Soneira, Abelardo (1989), Las estrategias institucionales de la Iglesia Católica/2, Buenos Aires, CEAL.

Tello, Rafael (2011), Pueblo y cultura, Buenos Aires, Patria Grande.

Touris, Claudia (2008), “Sociabilidad e identidad político-religiosa de los grupos católicos tercermundistas en la Argentina (1966-1976)”, en Moreyra, Beatriz y Mallo, Silvia (eds.), Miradas sobre la historia social argentina en los comienzos del siglo XXI, Córdoba, La Plata, Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”, Centro de Estudios de Historia Americana Colonial (CEHAC), Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, pp. 763-783.

Trigo, Pedro (2005), ¿Ha muerto la teología de la liberación?, Bilbao, Mensajero.

Zanca, José (2006), Los intelectuales católicos y el fin de la cristiandad, 1955–1966, Buenos Aires, Universidad de San Andrés/Fondo de Cultura Económica.

How to Cite

Aenlle, M. B. (2021). Lo que no fue posible, lo que quedó: militantes católicos de los setenta. Cuadernos Del Sur Historia, (48), 49–69. Retrieved from https://ojs.uns.edu.ar/csh/article/view/2748

Issue

Section

Dossier