Geography of Education: Main currents and research perspectives
Keywords:
Comparative education, Sociology of education, Situated learning, Chronogeography, Geographical teachingAbstract
Since the second half of the twentieth century, a series of research projects conducted in Central Europe and the United Kingdom have proposed and addressed geographical objects of study in response to specific concerns about their own educational systems. Both currents are beginning to converge; they are disciplinarily distinct from previous developments in the sociology of education and are consolidating as a subfield. However, they still fail to link consistently to everyday educational spaces and the improvement of pedagogical practices. Based on these elements, a state of the art of the Geography of Education is presented, showing its growing potential to effectively contribute to the quality of teaching at the scale of the places where people learn. Some of the most promising research agendas on this line of studies are also established.
Downloads
References
Apple, M. (1986). Ideología y currículo. Barcelona: Akal.
Ball, S. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organiza- ción escolar. Barcelona: Paidós-MEC.
Bauer, I. (2015). Approaching geographies of education differANTly. Children’s Geographies, 13(5), 620–627. doi: 10.1080/14733285.2015.1044197
Berger, P., y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bonal, X. (1998). Sociología de la educacion. Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós. Papeles de Pedagogía.
Bondi, L., y Matthews, M. H. (Eds.). (1988). Education and society: studies in the politics, sociology and geography of education. London: Routledge.
Brock, C. (2013). The geography of education and comparative education.
Comparative Education, 49(3), 275–289. doi: 10.1080/03050068.2013.803818
Brock, C. (2016). Geography of Education. Scale, Space and Location in the Study of Education. Bloomsbury.Claval, P. (1999). La geografía cultural. Buenos Aires: Eudeba.
Brock, C. (2016). Geography of Education. Scale, Space and Location in the Study of Education. New York: Bloomsbury.
Butler, T., y Hamnett, C. (2007). The geography of education: Introduction. Urban Studies, 44(7), 1161–1174. doi: 10.1080/00420980701329174
Buzai, G. D., y Baxendale, C. A. (2006). Análisis Socioespacial con Sistemas de Información Geográfica. Buenos Aires: Lugar Editorial, Grupo de Ecología del Paisaje y Medio Ambiente de la Universidad de Buenos Aires (GEPAMA).
Davini, M. C. (2013). Conflictos en la evolución de la didáctica. En A. W. de Camilloni, M. C. En Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto, y S. Barco (Eds.), Corrientes didácticas contemporáneas (pp. 41-73). Buenos Aires: Paidós
De Camillioni, A. W. (2013). De herencias, deudas y legados. Una introducción a las corrientes actuales de la didáctica. En A. W. de Camilloni, M. C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, M. Souto, y S. Barco (Eds.), Corrientes didácticas contem- poráneas (pp. 17-39). Buenos Aires: Paidós.
Debesse, M. (1974). Para una geografía de la educación. En M. Debesse y G. Mialaret (Eds.), Pedagogía comparada - II. Los sistemas pedagógicos de Inglaterra y Gales, Estados Unidos, Alemania Federal, Unión Soviética y China Popular (pp. 153-162). Barcelona: Eds. Oikos-tau.
Epstein, D., Boden, R., Deem, R., Rizvi, F., y Wright, S. (Eds.) (2008). Geographies of knowledge, geometries of power: framing the future of higher education. London: Routledge.
Freytag, T., y Jahnke, H. (2015). Perspektiven für eine konzeptionelle Orientierung der Bildungsgeographie. Geographica Helvetica, 70(1), 75-88. doi: 10.5194/ gh-70-75-2015
Furlong, J., y Lawn, M. (Eds.) (2010). Disciplines of Education. Their Role in the Future of Education Research. London: Routledge. doi: 10.4324/9780203844137
Furter, P. (1996). La educación comparada como “geografía de la educación”. Cuestiones teóricas sobre la planificación de la regionalización de la enseñanza. En
M. A. Pereyra, J. Garcia Mínguez, M. Beas, y A. J. Gómez (Eds.), Globalización y descentralización de los sistemas educativos. Fundamentos para un nuevo pro- grama de la educación comparada (pp. 93-115). Barcelona: Ediciones Pomares- Corredor.
Gulson, K., y Symes, C. (Eds.). (2007). Spatial theories in education: policy and geography matters. New York: Routledge.
Hägerstrand, T. (1991). ¿Qué hay acerca de las personas en la Ciencia Regional?Serie Geográfica, (1), 93-109.
Hanson Thiem, C. (2009). Thinking through education: The geographies of con- temporary educational restructuring. Progress in Human Geography, 33(2), 154- 173.
Hemming, P. J. (2011). Educating for religious citizenship: multiculturalism and national identity in an English multi-faith primary school. Transactions of the Institute of British Geographers, 36(3), 441–454. doi: 10.1111/j.1475- 5661.2011.00432.x
Holloway, S. L., y Jöns, H. (2012). Geographies of education and learning. Transactions of the Institute of British Geographers, 37(4), 482–488. doi: 10.1111/j.1475-5661.2012.00542.x
Jahnke, H., Kramer, C. y Meusburger, P. (Eds.). (2019). Geographies of Schooling. Cham, Switzerland: Springer International Publishing (Knowledge and Space). doi: 10.1007/978-3-030-18799-6.
Kraftl, P. (2006). Building an idea: the material construction of an ideal child- hood. Transactions of the Institute of British Geographers, 31(4), 488-504. doi: 10.1111/j.1475-5661.2006.00225.x
Kraftl, P. (2013). Towards geographies of “alternative” education: A case study of UK home schooling families. Transactions of the Institute of British Geographers, 38(3), 436–450.
Kraftl, P., Andrews, W., Beech, S. et al. (2021). Geographies of education: A jour- ney. Area, 00, 1-9. doi: 10.1111/area.12698.
Kučerová, S. R., Holloway, S. L. y Jahnke, H. (2020). The institutionalization of the geography of education: An international perspective. Journal of Pedagogy, 11(1), 13-34. doi: 10.2478/jped-2020-0002.
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
Malatesta, S., y Granados Sánchez, J. (2017). La contribución de la geografía de los niños y de las niñas a la enseñanza de la geografía. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 63(3), 631. doi: 10.5565/rev/dag.483
Meusburger, P. (1998). Bildungsgeographie: Wissen und Ausbildung in der räumlichen Dimension. Berlin, Heidelberg: Specktrum Akademischer Verlag.
Meusburger, P. (2010). Knowledge, Geography of. En B. Warf (Ed.), Encyclopedia of Geography 4 (pp. 1659-1663). Singapore: Sage Publications.
Montes Galbán, E. (2017). Geografía de la Educación: Emergencia de un tema bajo la mirada del análisis espacial. Red Sociales, Revista Del Departamento de Ciencias Sociales, 4(5), 168-182.
Montes Galbán, E., y Romero Méndez, A. (2015). Aproximación a los fundamen- tos epistemológicos y metodológicos para una Geografía de la Educación. Terra Nueva Etapa, XXXI(49), 71-92.
Reh, S., Rabenstein, K., y Fritzsche, B. (2011). Learning spaces without bound- aries? Territories, power and how schools regulate learning. Social y Cultural Geography, 12(1), 83-98. doi: 10.1080/14649365.2011.542482
Rist, R. (1990). Sobre la comprensión del proceso de escolarización. Aportaciones de la teoría del etiquetaje. Educación y Sociedad, 9, 179-190.
Robertson, S. L. (2010). “Spatializing” the sociology of education. Stand-points, entry-points, vantage-points. En M. W. Apple, S. J. Ball, y L. A. Gandin (Eds.), The Routledge International Handbook of the Sociology of Education (pp. 15-26). Oxon: Routledge.
Rodriguez-Pose, A., y Tselios, V. (2011). Mapping the European regional educa- tional distribution. European Urban and Regional Studies, 18(4), 358-374. doi: 10.1177/0969776411399345
Rosenthal, R., y Jacobson, L. (1980). Pygmalion en la escuela. Expectativas del maestro y desarrollo intelectual del alumno. Madrid: Marova.
Santos, M. (1999). El territorio: un agregado de espacios banales. En M. Panadero Moya y F. Cebrián Abellán (Eds.), América Latina: lógicas locales, lógicas glo- bales (pp. 31-40). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Sterling, B. (2020). La geografía de la educación para el siglo XXI. Tlalli. Revista de Investigación en Geografía, 3, 20-38. doi: 10.22201/ ffyl.26832275e.2020.3.1266.
Symaco, L. P., y Brock, C. (2016). Space, Place and Scale in the Study of Education. New York: Routledge.
Taylor, C. (2009). Towards a geography of education. Oxford Review of Education, 35(5, SI), 651-669. doi: 10.1080/03054980903216358
Wojnar, I. (2003). Perfiles de educadores: Maurice Debesse, 1903-1998. Perspectivas: Revista Trimestral de Educación Comparada, XXXIII(3/127), 131- 147.
Woods, P. (1986). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación edu- cativa. Barcelona: Paidós-MEC.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodrigo Torres Cañete
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.