“Traigo una historia para los que tienen fe”: Antígona Pérez, sucesora puertorriqueña de la heroína griega

Authors

  • Elbia Haydée Difabio Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Comparative literature, Antigone, Puerto Rican recreation

Abstract

A young indomitable woman who studies History, Antigone Perez, waits for her death in an imaginary and discredited Spanish-American state governed by Generalissimo Creón Molina. The protagonist and the oppressor’s names of The passion according to Antígona Pérez anticipate Luis Rafael Sanchez’s version, settled in a severe and constant criticism of fraud in different and complementary demonstrations at some point in the twentieth century and in a decadent society. In captivity, this young woman suffers misunderstanding and is gradu-ally abandoned. She will be shot on charges of insurrection and treason against her country. By means of a hermeneutical approach that combines the main sui generis featuresof myth –accepting its time-lessness, teaching, nearness, potential virtuality and peculiarities, in particular the persistence of the motive–, similarities and differences will be analyzed in the new treatment. Even though the temporal, spatial and axiological circumstances are displaced, the antinomy between freedom and individual responsibility-state authority remains. Therefore, the article explores what myth-poetic, emotional and intellectual charge the protagonist and her opponents cast; which function or functions the choir performs, which indicative signifi cance the new literary piece confirms and whether the final result can be qualified as a temporary or a universal achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Doncel, María Margarita (2012), “De Sófocles a Luis Rafael Sánchez y otras Antígonas: Un canto a la Libertad”, Universidad Interamericana de Puerto Rico, Recinto de Ponce, [disponible en http://ponce.inter.edu/html/Inter_Ethica/pdf/de_sofocles_a_Luis_Rafael_Sanchez_y_otras_Antmgonas.pdf - consultado el 8 de junio de 2016].

Genette, Gerard (1989), Palimpsestos. La literatura en segundo grado, Madrid, Taurus, [traducción de Celia Fernández Prieto].

Pérez Blanco, Lucrecio (1975), “La pasión según Antígona Pérez: radiografía de la dictadura”, en Bravo-Elizondo, Pedro, Teatro hispanoamericano de crítica social, Madrid, Editorial Playor, p. 95-108.

----- (1981), “La realidad puertorriqueña e hispanoamericana, tema de la obra dramática de Luis Rafael Sánchez”, Boletín Millares Carlo, nº 2, Madrid-Las Palmas de Gran Canaria, pp. 163-187.

----- (1997), “El puertorriqueño Luis Rafael Sánchez ante dos concepciones del teatro”, Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 26, n° I, Madrid, UCM, pp. 119-141.

Sassone, Ricardo y Nasta, Marcela (1999), “Antígona en clave americana: notas para una hermenéutica de la impaciencia”, en Álvarez Morán, María Consuelo e Iglesias Montiel, Rosa María (coords.), Contemporaneidad de los clásicos en el umbral del tercer milenio: actas del congreso internacional de los clásicos. La tradición grecolatina ante el siglo XXI (La Habana, 1 a 5 de diciembre de 1998), Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, pp. 315-322.

Steiner, George (1987) Antígonas. Una poética y una fi losofía de la lectura, Barcelona, Gedisa.

How to Cite

Difabio, E. H. (2018). “Traigo una historia para los que tienen fe”: Antígona Pérez, sucesora puertorriqueña de la heroína griega. Cuadernos Del Sur Letras, (46), 81–93. Retrieved from https://ojs.uns.edu.ar/csl/article/view/1356

Issue

Section

Artículos