Intertextualidad y sentidos de la ficción en Una meditación, de Juan Benet y en Niebla, de Miguel de Unamuno. Aproximaciones a las vías creativas de lo irracional

Authors

  • Adriana Minardi Universidad de Buenos Aires – CONICET

Keywords:

Ideology, Metafiction, Collective memory

Abstract

The always problematic figure of the Spanish writer Juan Benet and the space that he constructs with his Región cannot be obviated in the literature that works on the processes of memory as an artistic fact. In this article we will focus on Una meditación (1969), the second novel of the trilogy (being 1967’s Volverás a Región the fi rst and 1972’s Un viaje al infierno the last). In the central place given to memory in this series, Una meditación not only does it talk about memory as a topic (theorizing and classifying it), but also fictionalizes its process as poetic. In this process of fictionalization, a movement that turns memory into a rhetoric art that excludes rationalization is produced. There, transtextual, argumentative, and analytic operations intervene, and the matrix of those operations can be found in an intertextual game with respect to Augusto’s character in Miguel de Unamuno’s novel Niebla, in which two analytic central concepts: first, the creative philosophy of “to be”; then, the art/nature relationship as a negative side of the anti-irrationality of the real. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alter, Robert (1975), Partial Magic: The Novel as a Self-Conscious Genre, Berkeley, University of California Press.

Bachelard, Gaston (2000), Poética del espacio, México, FCE.

----- (2003), El agua y los sueños. Ensayo sobre la imaginación de la materia, México, FCE.

Barthes, Roland (1967), “El discurso de la historia”, en El susurro del lenguaje, Buenos Aires, Paidós, pp. 163-177.

Benson, Ken (1989), Razón y espíritu: análisis de la dualidad subyacente en el discurso narrativo de Juan Benet, Estocolmo, Stockholms Universitet.

Bergson, Henri (1968), Matière et mèmoire, Paris, P.U.F.

Bertrand de Muñoz, Maryse (1980), “El retorno en la novelística española desde 1939”, en Gordon, Alan y Rugg, Evelyn (eds.), Actas del Sexto Congreso Internacional de Hispanistas celebrado en Toronto del 22 al 26 de agosto de 1977, Toronto, Department of Spanish and Portuguese, University of Toronto, t. IV, pp. 102-106.

Boyd, Michael (1983), The refl exive novel. Fiction as critique, Londres, Bucknell UP.

Bravo, María Elena (1985), Faulkner en España. Perspectivas de la narrativa de postguerra, Barcelona, Península.

----- (1986), “Región, una crónica del discurso literario”, en Vernon, Kathleen (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, pp. 177-187.

Cabrera, Vicente (1983), Juan Benet, Boston, G.K. Hall-Twayne World Autor Series.

Camacho Guizado, Eduardo (1969), La elegía funeral en la poesía española, Madrid, Gredos.

Campbell, Joseph (1959), El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito, México, FCE.

Cohn, Dorrit (1978), Transparent Minds, Princeton, New Jersey, Princeton University Press.

Derrida, Jacques (1997), El monolingüismo del otro. O la prótesis del origen, Buenos Aires, Manantial.

Gullón, Ricardo (1986), “Sobre espectros y tumbas”, en Vernon, Kathleen (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, pp. 206- 219.

----- (1980), Espacio y novela, Barcelona, Antoni Bosch.

----- (1981), “Introducción”, en Benet, Juan, Una tumba y otros relatos, Madrid, Taurus, pp. 7-50.

----- (1985), “Sombras de Juan Benet”, Cuadernos hispanoamericanos, n° 417, pp. 45-70.

Herzberger, David (1975), The Novelistic Art of Juan Benet, Urbana-Champaign, University of Illinois.

----- (1976), The Novelistic World of Juan Benet, Clear Creek, American Hispanist.

----- (1991), “Narrating the Past: History and The Novel of Memory of Postwar Spain”, PMLA, n° 106, pp. 153-173.

Kellman, Steven (1980), The Self-Begetting Novel, New York, Columbia U.P.

Lupinacci Wescott, Julia (1984), “Subversion of Character Conventions in Benet’s Trilogy”, en Maintega, Roberto et al. (eds.), Critical Approaches to the Writings of Juan Benet, Hanover, UP of New England, pp. 72-88.

Machín Lucas, Jorge (2009), El primer Juan Benet (1965-1972): La forja de un estilo novelístico, Saarbrücken, VDM Verlag.

Maintega, Roberto et al. (eds.) (1984), Critical Approaches to the Writings of Juan Benet, Hanover, UP of New England.

Margenot, John (1989), “Cloisters and Cloisterers in Juan Benet’s Volverás a Región”. Hispanic Journal, n° 10, vol. 2, pp. 113-126.

----- (1991), Zonas y sombras: aproximaciones a Región de Juan Benet, Madrid, Pliegos.

Martín Gaite, Carmen (1987), Usos amorosos de la posguerra española, Barcelona, Anagrama.

Orringer, Nelson (1984), “Epic in a Paralytic State: Volverás a Región”, en Manteiga, Roberto et al. (eds.), Critical Approaches to the Writings of Juan Benet, Hanover, UP of New England, pp. 39-51.

Ortega, José (1974), Ensayos de la novela española moderna, Madrid, José Porrúa Turanzas.

Rivkin Goldin, Laura (1986), “La búsqueda literaria en Una meditación”, en Vernon, Kathleen (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, pp. 108-127.

Sobejano, Gonzalo (1975), Novela española de nuestro tiempo (En busca del pueblo perdido), Madrid, Prensa Española.

----- (1986a), “Dos estilos de comparación: Juan Benet, Luis Goytisolo”, en Vernon, Kathleen (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, pp. 254-280.

----- (1986b), “Testimonio y poema en la novela española contemporánea”, en Actas del VIII Congreso Internacional de Hispanistas, Madrid, Istmo, pp. 89-115.

----- (1989), “Novela y metanovela en España”, Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, n° 512-513, pp. 4-6.

Spires, Robert (1984), Beyond the Metafi ctional Mode. Directions in the Modern Spanish Novel, Lexington, University of Kentucky Press.

Summerhill, Stephen (1986), “Prohibición y transgresión en Volverás a Región y Una meditación”, en Vernon, Kathleen (ed.), Juan Benet, Madrid, Taurus, pp. 93-108.

Vasquez, Mary (1984), “The Creative Task: Existential Self-Invention in Una meditación”, en Manteiga, Roberto et al. (eds.), Critical Approaches to the Writings of Juan Benet, Hanover, UP of New England, pp. 64-72.

Vernon, Kathleen (ed.) (1986), Juan Benet, Madrid, Taurus.

----- (1989), “El lenguaje de la memoria en la narrativa española contemporánea”, en Neumeister, Sebastian, Heckelmann, Dieter y Mergalli, Franco (eds.), Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, I & II, Frankfurt, Vervuert Verlag, pp. 429-437.

Villegas Morales, Juan (1973), La estructura mítica del héroe en la novela del siglo XX, Barcelona, Planeta.

Waugh, Patricia (1984), Metafi ction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, London, Routledge.

How to Cite

Minardi, A. (2018). Intertextualidad y sentidos de la ficción en Una meditación, de Juan Benet y en Niebla, de Miguel de Unamuno. Aproximaciones a las vías creativas de lo irracional. Cuadernos Del Sur Letras, (46), 129–147. Retrieved from https://ojs.uns.edu.ar/csl/article/view/1359

Issue

Section

Artículos