Errancias sexuales, errancias textuales: figuraciones literarias del siglo XXI
Keywords:
Argentine Literature, Drifts, SexualitiesAbstract
Being multi-directional, desire and passion force us not only to exist in this world in a different manner, but often, to inhabit different worlds. In this sense, I seek to explore the ways in which literary representations of sexuality set the stage to reflect upon the life of the body and the narratives in which it is reflected. This article aims to explore the ways in which the contingencies created by the contact among varied bodies provoke the re-organization of all sensitive surfaces (time, space, languages, literary genres, and gender itself) and build bodies that open themselves to an erratic sexuality and an unstable material existence, using contemporary works of Argentine literature such as El niño pez (Puenzo, 2004), Opendoor (Havilio, 2006), Me encantaría que gustes de mí and Dame pelota (Rosetti, 2005 and 2010). These bodies, thus, resist institutionalization, logic, and possible codes - including those which establish what is human.
Downloads
References
Havilio, Iosi (2006), Opendoor, Buenos Aires, Entropía.
Puenzo, Lucía (2004), El niño pez, Buenos Aires, Beatriz Viterbo.
Rosetti, Dalia (2005), Me encantaría que gustes de mí, Buenos Aires, Mansalva.
----- (2009), Dame pelota, Buenos Aires, Mansalva.
Ahmed, Sara (2006), A queer phenomenology: Orientations, Objects, Others, Durham, Duke University Press.
Amado, Ana (2003), “Herencias, generaciones y duelo en las políticas de la memoria”, Revista Iberoamericana, Vol. LXIX, Núm. 202, Enero-Marzo, pp 137-153
Arnés, Laura A. (2014), Ficciones lesbianas: literatura y afectos en la cultura argentina (1950-2010), Tesis doctoral no publicada, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires.
Benjamin, Walter (1973), Tesis de filosofía de la historia, Madrid, Taurus.
Braidotti, Rosi (2000), Sujetos nómades, Buenos Aires, Paidos.
----- (2004), Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade, Buenos Aires, Gedisa.
Domínguez, Nora (2013), “Narrar el presente, narrar desde el presente”, Encrucijadas, nº 40, [disponible en http://www.uba.ar/encrucijadas/40/sumario/enc40-narrarelpresente.php].
Drucaroff, Elsa (2011), Los prisioneros de la torre, Buenos Aires, Emecé.
Freeman, Elizabeth (2010), Time Binds: Queer Temporalities, Queer Histories, Durham, Duke University Press.
Giorgi, Gabriel (2013), “La lección animal: pedagogías queer”, BOLETIN del Centro de Estudios de Teoría y Crítica, nº 17, Diciembre, [disponible en http://www.udesa.edu.ar/files/UAHumanidades/Foro.critica.cultural/La.leccion.animal.para.Foro.Cultural.pdf].
Giunta, Andrea (2014), ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo?, Buenos Aires, Fundación arteBA.
Havilio, Iosi (2012), Paraísos, Buenos Aires, Mondadori.
Kosofsky Sedwick, Eve (1991), Epistemología del armario, Barcelona, Ediciones de la Tempestad.
----- (2003), Touching feeling: Affect, Pedagogy, Performativity, Durham, Duke University Press.
Le Breton, David (2010), Rostros, Buenos Aires, Letra Viva e Instituto de la máscara.
Link, Daniel (2005), Clases: Literatura y disidencia, Buenos Aires, Norma.
Palmeiro, Cecila (2011), Desbunde y Felicidad. De la cartonera a Perlongher, Buenos Aires, Título.
Pavón, Cecilia (1999), “Monjas, la utopía de un mundo sin hombres”, Nunca nunca quisiera irme a casa, nº 6, s/p.
Punte, María José (2013), “La mirada tras el espejo: para un análisis feminista de El niño pez”, Imagofagia, Nº 6, [disponible en http://www.punte.org/uploads/1/1/7/5/11757632/imagofagia_n6.pdf].
Sherer, René (2012), Miradas sobre deleuze, Buenos Aires, Cactus.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Laura A. Arnés
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).