Elucubraciones de canes: una aproximación a los animales “domésticos” en la obra poética de Juan L. Ortiz°

Authors

  • Laura Soledad Romero

Keywords:

Animality, Argentine poetry, Alterity

Abstract

The following work aims to explore the footprint or registration of the dogs in the work of Juan L. Ortiz contemplating the double or dual character of an animal that appears both familiar and strange. On the other hand, we will point out how the inside and the outside converge in a shaking of any category of the public or the private. Such turmoil opens the way to think about other categories of the political that, in turn, will say something of the language and poetics in Ortiz.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alizart, Mark (2019), Perros, Buenos Aires, La Cebra.

Alzari, Agustín (2020), “La poesía social de Juan L. Ortiz”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, vol. 2, Santa Fe, Editorial UNL y UNER, pp. 51- 71.

Campero, Elena (2019), “El acecho animal a la poesía argentina contemporánea”, Cuadernos Lírico, n° 20, pp. 1-14, [disponible en: https://doi.org/10.4000/lirico.8408].

Cragnolini, Mónica (2001), “Para una ‘melancología’ de la alteridad: Diseminaciones derridianas en el pensamiento nietzscheano”, Estudios Nietzsche, vol. 1, pp. 61-76.

----- (2015), “Animula, vagula, blandula, o sobre el alma perdida de los animales”, Lo Sguardo rivista di filosofía, n° 18, pp. 317-329.

Del Barco, Oscar (2008), “Consideraciones sobre un poema de Juan L. Ortiz”, en La intemperie sin fin, Córdoba, Alción Editora, pp. 193-206.

----- (2015), Juan L. Ortiz. Poesía y Ética, Córdoba, Alción Editora.

Delgado, Sergio (2005), “Notas”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, Santa Fe, Ediciones UNL, pp. 879-938.

Deleuze, Gilles (1996), Crítica y clínica, Barcelona, Anagrama.

Derrida, Jacques (2005), Canallas, Madrid, Editorial Trotta.

----- (2008), El animal que luego estoy si(gui)endo, Madrid, Editorial Trotta.

----- (2009a), Y mañana qué. Conversación con Élizabeth Roudinesco, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

----- (2009b), “Cómo no temblar”, Revista Acta Poética, vol. 30, n° 2, pp. 19-34.

----- (2010), La bestia y el soberano I, Buenos Aires, Bordes Manantial.

Espósito, Roberto (2003), Communitas. Origen y destino de la comunidad, Buenos Aires, Amorrortu.

Fleisner, Paula (2015), “Amores perros. Figuraciones artísticas y comunidades reales entre canes y humanos”, Instantes y Azares. Escrituras nietzscheanas, n° 13, pp. 221-238.

----- (2018), “Comunidades posthumanistas: dos ejemplos de vínculos no especista entre canes y animales humanos en la literatura en el cine latinoamericano”, Alea, vol. 20/2, pp. 36-52.

García Helder, Daniel (2005), “Juan L. Ortiz: un léxico, un sistema, una clave”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, Santa Fe, Ediciones UNL, pp. 127-144.

García Valdés, Olvido (2020), “Imprecación y plegaria”, en Ortiz, Juan L., Obra completa vol. 2, Santa Fe, Editorial UNL y UNER, pp. 7-15.

Gola, Hugo (2005), “El reino de la poesía”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, Santa Fe, Ediciones UNL y UNER, pp. 105-110.

Gramuglio, María Teresa (2005), “Las prosas del poeta”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, Santa Fe, Ediciones UNL, pp. 989-994.

Haraway, Donna (2003), The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness, Chicago, Prickly Paradigm Press.

Heidegger, Martin (2007), Los conceptos fundamentales de la metafísica (mundo, finitud, soledad), Madrid, Alianza Editorial.

Lemm, Vanessa (2015), “Nietzsche y la biopolítica, cuatros lecturas de Nietzsche como pensador biopolítico”, Ideas y Valores, n° 158, pp. 223-248.

Llored, Patrick (2012), “Le chat errant, animal domestique ou animal politique? Eléments pour une déconstruction de la domestication des «espèces compagnes»”, Revue Semestrielle de Droit Animalier, vol. 1, pp. 301-322.

Moure, Cleila (2005), “La ausencia de la dicotomía sujeto-objeto en la poesía de Juan L. Ortiz”, Cuadernos para investigación de la literatura hispánica, nº 30, pp. 365-378.

Muschietti, Delfina (1995), “Poesía y paisaje: exceso e infinito”, Cuadernos Hispanoamericanos, n° 538, pp. 81-88.

Ortiz, Juan L. (2016), Una poesía del futuro. Conversaciones con Juan L. Ortiz, Buenos Aires, Mansalva.

Píccoli, Héctor y Retamoso, Roberto (1982), “Juan L. Ortiz”, en Zanetti, Susana (dir.), Capítulo. Historia de la literatura argentina, t. 5, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, pp. 173-181.

----- (1997), “Juanele: del aura hacia la linde”, Revista Xul, nº 12, pp. 66-73.

Prieto, Martín (2005), “En el aura del sauce en el centro de una historia de la poesía argentina”, en Ortiz, Juan L., Obra completa, Santa Fe, Ediciones UNL, pp. 111-125.

Romero, Laura (2019), “Aproximaciones: hacia una política de la alteridad en la obra de Juan L. Ortiz”, El taco en la brea, n° 10, pp. 17–27, [disponible en: https://doi.org/10.14409/tb.v1i10.8682].

Saer, Juan José (2006), El río sin orillas, Buenos Aires, Seix Barral.

Sarlo, Beatriz (2007), “Juan L. Ortiz”, en Saítta, Sylvia (ed.), Escritos sobre literatura argentina, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 267-277.

How to Cite

Romero, L. S. (2021). Elucubraciones de canes: una aproximación a los animales “domésticos” en la obra poética de Juan L. Ortiz°. Cuadernos Del Sur Letras, (49), 25–42. Retrieved from https://ojs.uns.edu.ar/csl/article/view/2763

Issue

Section

Artículos