Los espacios del recuerdo y la intimidad: Momentos de vida de Virginia Woolf
Keywords:
Autobiography, Chronotope, IntimacyAbstract
In autobiographical writing, childhood, which is the primal space of family and intimate experiences, acquires relevance, since it is the territory to which the author’s images of the self are linked. Bodies, spaces, objects and customs inhabit memories and are associated together in the web of memory. The one who writes rethinks his/her own experience through language and makes new relationships emerge. Thus, for example, in Virginia Woolf’s works, the reduced space under a table of her father’s house becomes a secret and sheltered place where an unbreakable alliance between two sisters begins. From the theoretical and philosophical approaches of Mijaíl Bajtín and Gastón Bachelard, in this essay, I intend to achieve a chronotopical analysis of Virginia Wolf’s privacy, to show how memory space is shaped in “Reminiscences” and “A Sketch of the Past”, two texts of Moments of life by Virginia Woolf. The way the writer housed her memories in them is extremely significant, as she reveals there, the multiple attempts she appealed to give shape to her own family novel, in search of knowing or explaining herself or even confessing her deepest wound in an elaborate chronotope of her intimacy.
Downloads
References
Arfuch, Leonor (2005), “Cronotopías de la intimidad”, en Pensar este tiempo. Espacios, afectos, pertenencias, Buenos Aires, Paidós, pp. 237-290.
Bachelard, Gastón (1957), La poética del espacio, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Bajtín, Mijaíl (1989), “Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela”, en Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, pp. 237-409.
Chikiar Bauer, Irene (2012), Virginia Woolf: la vida por escrito, Buenos Aires, Taurus.
de Man, Paul (1991), “La autobiografía como desfiguración”, en AA.VV., La autobiografía y sus problemas teóricos, Barcelona, Anthropos, n° 29, pp. 113-118.
Giordano, Alberto (2011), “Virginia Woolf y el arte de la notación superficial”, en La contraseña de los solitarios: diarios de escritores, Rosario, Beatriz Viterbo Editora, pp. 109-124.
Gordon, Lyndall (2017), Virginia Woolf. Vida de una escritora, Barcelona, Gatopardo.
Holroyd, Michael (2011), Cómo se escribe una vida: ensayos sobre biografía, autobiografía y otras aficiones literarias, Buenos Aires, La Bestia Equilátera.
Miller, Alice (2005), El cuerpo nunca miente, Barcelona, Tusquets.
Pardo, José Luis (2013), La intimidad, Valencia, Pre-Textos.
Zamorano Rueda, Ana (2007), “Momentos de vida: el boceto autobiográfico de Virginia Woolf”, en Salmerón, Julia y Zamorano, Ana, Cartografías del yo. Escrituras autobiográficas en la literatura de mujeres en lengua inglesa, Madrid, Editorial Complutense, pp. 213-234.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cuadernos del Sur Letras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).