Letra, forma y materia. Deslizamientos del significante en la poesía visual

Authors

  • Paula La Rocca Universidad Nacional de Córdoba, Instituto Humanidades, CONICET

Keywords:

letter, visual poetry, linguistic value

Abstract

This article configures a letter category as a relevant notion to the visual poetry study field. We start to define this notion studying their occurrence in the work of Jacques Lacan, Jacques Derrida and Jean François Lyotard. In line with these authors, we establish displacements and transformations of the “letter” category. In order to associate their theoretical importance, we work on the etymological senses, and thus we consider the incidence of the significant in the esthetic procedures. As a reference, we revised the linguistic value model inaugurated by Ferdinand de Saussure. Then we determined the relationship between the “letter” category with the “non referential aesthetic sign” model in Rosalind Krauss’ theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Corominas, Joan (1987), Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Madrid, Gredos.

Derrida, Jacques (1986), De la gramatología, Ciudad de México, Siglo XXI.

----- (2003), Papel máquina. La cinta de máquina de escribir y otras respuestas, Madrid, Trotta.

Krauss, Rosalind (1999), The Picasso Papers, Cambridge, MIT Press.

Lacan, Jacques (2003), Escritos I, Ciudad de México, Siglo XXI.

----- (2012), Otros escritos, Buenos Aires, Paidós.

Lyotard, Jean-François (2014), Discurso, figura, Buenos Aires, La Cebra.

Saussure, Ferdinand de (1985), Curso de lingüística general, Barcelona, Planeta-Agostini.

Barisone, Ornela (2017), Experimentos poéticos opacos, Buenos Aires, Corregidor.

Davis, Fernando y Romero, Juan Carlos (2016), Poéticas oblicuas. Modos de contraescritura y torsiones fonéticas en la poesía experimental, Buenos Aires, Fundación Osde.

Illich, Iván (2002), En el viñedo del texto, Ciudad de México, Fondo de Cultura Económica.

Jait, Alelí (2017), Poesía experimental argentina y políticas de la lengua, Buenos Aires, Ediciones Postipographika.

Libertella, Héctor (2000), El árbol de Saussure. Una utopía, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Mangifesta, Claudio et al. (2014), Rastros en la poesía visual argentina, Buenos Aires, Tiempo Sur.

Mitchell, William (2009), Teoría de la imagen, Madrid, Akal.

Perednik, Jorge (1982), Poesía concreta A. Artaud, M. Bense, D. Pignatari y otros, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

Perednik, Jorge et al. (2016), El punto ciego. Antología de la poesía visual Argentina de 7000 a.C. al Tercer Milenio, California, San Diego State University Press.

Rancière, Jacques (2011), El destino de las imágenes, Buenos Aires, Prometeo.

----- (2014), El reparto de lo sensible, Buenos Aires, Prometeo.

Saussure, Ferdinand de (1996), “Carta a Meillet”, en Starobinski, Jean, Las palabras bajo las palabras. La teoría de los anagramas de Ferdinand de Saussure, Barcelona, Gedisa, p. 15.

How to Cite

La Rocca, P. (2021). Letra, forma y materia. Deslizamientos del significante en la poesía visual. Cuadernos Del Sur Letras, (51), 25–39. Retrieved from https://ojs.uns.edu.ar/csl/article/view/2994

Issue

Section

Artículos