Toda voz es una multitud (poesía y poética en William Carlos Williams)
DOI:
https://doi.org/10.52292/csl5320234502Keywords:
voice, poetry, poeticsAbstract
The poetics of William Carlos Williams (1883-1963) can be understood in the light of the configuration of an experience of the voice as a crowd. Our work analyzes his first reflections on tradition and innovation in North American literature, thus focusing on his most ambitious poem, Paterson (1946-1958), particularly on the “Book Two. Sunday in the Park”, in which poetry embraces speech registers to capture the material and subjective modulations of a language.
Downloads
References
Williams, William Carlos (1967), The autobiography, Nueva York, New Directions Paperbook.
----- (1973), William Carlos Williams. Veinte poemas, México, Biblioteca Era, [traducción de Octavio Paz].
----- (1987), William Carlos Williams poemas, textos y entrevistas, México, Universidad Autónoma de Puebla, [traducción de Martha Block].
----- (2001), Paterson, Madrid, Cátedra, [traducción de Margarita Ardanaz].
----- (2013), La invención necesaria, Santiago de Chile, Ediciones Universidad Diego Portales, [traducción de Juan Antonio Montiel].
----- (2017), Poesía reunida, Madrid, Lumen, [traducción de Juan Antonio Montiel].
----- (2020), Paterson, Buenos Aires, Ediciones en danza, [traducción de Silvia Camerotto].
Agamben, Giorgio (2007), La potencia del pensamiento, Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora.
Allen, Donald (1960), The new American poetry, Nueva York, Grove Press.
Blackmur, Richard (1957), Form and value in modern poetry, Nueva York, Doubleday.
Breslin, James (1970), Williams: An American artist, Nueva York, Oxford University Press.
Goodwin, Key (1966), The influence of Ezra Pound, Nueva York, Oxford University Press.
Guimond, James (1968), The art of William Carlos Williams, Urbana, University of Illinois Press.
Hoffman, Daniel (1983), Ezra Pound & William Carlos Williams: The University of Pennsylvania conference papers, Filadelfia, University of Pennsylvania Press.
Nelson, William (1901), History of the city of Paterson and the country of Pasaic New Jersey, Paterson, Press Printing and Publishing Co.
Paterson, Walter Scott (1967), An approach to Paterson, New Haven, Yale University Press.
Poe, Edgard Allan (1998), Cuentos completos 1, Buenos Aires, Alianza Editorial.
----- (2008), Ensayos y críticas, Caracas, Fundación Editorial el perro y la rana.
Stein, Gertrude (1934), Portraits and prayers, Nueva York, Random House.
----- (2018), How to write, Inglaterra, Dover Publications.
Wordsworth, William (1980), Preludio, Madrid, Visor.
----- (1999), Prólogo a Baladas Líricas (Preface to Lyrical Ballads, 1800, 1802), Madrid, Ediciones Hiperión.
Wordsworth, William y Coleridge, Samuel Taylor (1987), Baladas Líricas, Madrid, Cátedra.
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Carlos Surghi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).