Between Patterns, Threads, and Stitches: Notes on Academic Literacies and Writings in Research
DOI:
https://doi.org/10.52292/csl5420244675Keywords:
academic literacy, writings in research, academic literacy practicesAbstract
This work, approached from an auto-ethnographic perspective, recovers reflections on academic literacy practices, primarily related to writing in research. Within this framework, it addresses how these practices are regulated by community expectations and how this feature frames and influences the writing processes. Likewise, in response to the question of what it means to support literacy practices associated with research, it proposes a series of notes that seek to emphasize the role of the teacher to avoid practices of mystery in the face of inherently procedural and complex literacies.
Downloads
References
Denzin, Norman K. (2014), Interpretive Autoethnography, Thousand Oaks, SAGE.
Follari, Roberto (2022), “Evaluar a los evaluadores: Exigencia ocluida”, Integración y Conocimiento, vol. 11, nº 1, pp. 153-162, [disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/36534].
Heker, Liliana (2020), La trastienda de la escritura, Buenos Aires, Alfaguara.
Kalman, Judith (2008), “Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita”, Revista Iberoamericana de Educación, nº 46, pp. 107-134, [disponible en https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a06.pdf].
Lea, Mary R. y Street, Brian V. (2006), “The ‘Academic Literacies’ Model: Theory and Applications”, Theory Into Practice, vol. 45, nº 4, pp. 368-377, [disponible en https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11].
Lillis, Theresa (2001), Student Writing: Access, Regulation, Desire, Londres-Nueva York, Routledge.
----- (2008), “Ethnography as Method, Methodology, and ‘Deep Theorizing’. Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research”, Written Communication, vol. 25, nº 3, pp. 353-388, [disponible en https://doi.org/10.1177/0741088308319229].
----- (2021), “El enfoque de literacidades académicas: Sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia”, Enunciación, vol. 26, pp. 55-67, [disponible en https://doi.org/10.14483/22486798.16987].
Lillis, Theresa y Scott, Mary (2007), “Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strategy”, Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, vol. 4, nº 1, pp. 5-32, [disponible en https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5].
Martínez, Alejandra (2016), “Indagar e indagarse: Reflexiones sobre autoetnografía”, en Papalini, Vanina A. (coord.), Forjar un cuarto propio. Aproximaciones autoetnográficas a las lecturas de infancia y adolescencia, Villa María, Eduvim, pp. 181-202, [disponible en http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/38943/2911/FORJAR-CUARTO-PROPIO-PAPALINI-etal.pdf].
Prior, Paul y Shipka, Jody (2003), “Chronotopic Lamination: Tracing the Contours of Literate Activity”, en Bazerman, Charles y Russell, David R. (eds.), Writing Selves/Writing Societies: Research from Activity Perspectives, Colorado, The WAC Clearinghouse, pp. 180-238, [disponible en https://wac.colostate.edu/docs/books/selves_societies/prior/prior.pdf].
Roozen, Kevin (2021), “Trayectorias para llegar a ser: La interacción con inscripciones en diferentes ámbitos del mundo de la vida”, Enunciación, nº 26, pp. 84-101, [disponible en https://doi.org/10.14483/22486798.16909].
Roozen, Kevin y Erickson, Joe (2017), Expanding Literate Landscapes: Persons, Practices, and Sociohistoric Perspectives of Disciplinary Development, Logan, Computers and Composition Digital Press-Utah State University Press, [disponible en http://ccdigitalpress.org/expanding/].
Taboada, María Beatriz y Sánchez, Claudia C. (2023), “‘Escribir una tesis es como construir un edificio’. Apuntes sobre sensaciones, expectativas y decisiones didácticas vinculadas a la escritura en posgrado”, en Alvarez, Guadalupe et al. (coords.), Enseñanza de la escritura de la tesis de posgrado en entornos presenciales y virtuales, Los Polvorines, UNGS, pp. 113-134, [disponible en https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2023/08/9789876307024-completo.pdf].
Zavala, Virginia (2009), “La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura”, en Cassany, Daniel (coord.), Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura, Barcelona, Paidós, pp. 23-35.
----- (2011), “La escritura académica y la agencia de los sujetos”, Cuaderno Comillas, nº 1, pp. 52-66.
Zavala, Virginia et al. (eds.) (2004), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, [disponible en https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf].
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 María Beatriz Taboada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).