Between Patterns, Threads, and Stitches: Notes on Academic Literacies and Writings in Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52292/csl5420244675

Keywords:

academic literacy, writings in research, academic literacy practices

Abstract

This work, approached from an auto-ethnographic perspective, recovers reflections on academic literacy practices, primarily related to writing in research. Within this framework, it addresses how these practices are regulated by community expectations and how this feature frames and influences the writing processes. Likewise, in response to the question of what it means to support literacy practices associated with research, it proposes a series of notes that seek to emphasize the role of the teacher to avoid practices of mystery in the face of inherently procedural and complex literacies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Denzin, Norman K. (2014), Interpretive Autoethnography, Thousand Oaks, SAGE.

Follari, Roberto (2022), “Evaluar a los evaluadores: Exigencia ocluida”, Integración y Conocimiento, vol. 11, nº 1, pp. 153-162, [disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/36534].

Heker, Liliana (2020), La trastienda de la escritura, Buenos Aires, Alfaguara.

Kalman, Judith (2008), “Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita”, Revista Iberoamericana de Educación, nº 46, pp. 107-134, [disponible en https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a06.pdf].

Lea, Mary R. y Street, Brian V. (2006), “The ‘Academic Literacies’ Model: Theory and Applications”, Theory Into Practice, vol. 45, nº 4, pp. 368-377, [disponible en https://doi.org/10.1207/s15430421tip4504_11].

Lillis, Theresa (2001), Student Writing: Access, Regulation, Desire, Londres-Nueva York, Routledge.

----- (2008), “Ethnography as Method, Methodology, and ‘Deep Theorizing’. Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research”, Written Communication, vol. 25, nº 3, pp. 353-388, [disponible en https://doi.org/10.1177/0741088308319229].

----- (2021), “El enfoque de literacidades académicas: Sostener un espacio crítico para explorar la participación en la academia”, Enunciación, vol. 26, pp. 55-67, [disponible en https://doi.org/10.14483/22486798.16987].

Lillis, Theresa y Scott, Mary (2007), “Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strategy”, Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, vol. 4, nº 1, pp. 5-32, [disponible en https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.5].

Martínez, Alejandra (2016), “Indagar e indagarse: Reflexiones sobre autoetnografía”, en Papalini, Vanina A. (coord.), Forjar un cuarto propio. Aproximaciones autoetnográficas a las lecturas de infancia y adolescencia, Villa María, Eduvim, pp. 181-202, [disponible en http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/38943/2911/FORJAR-CUARTO-PROPIO-PAPALINI-etal.pdf].

Prior, Paul y Shipka, Jody (2003), “Chronotopic Lamination: Tracing the Contours of Literate Activity”, en Bazerman, Charles y Russell, David R. (eds.), Writing Selves/Writing Societies: Research from Activity Perspectives, Colorado, The WAC Clearinghouse, pp. 180-238, [disponible en https://wac.colostate.edu/docs/books/selves_societies/prior/prior.pdf].

Roozen, Kevin (2021), “Trayectorias para llegar a ser: La interacción con inscripciones en diferentes ámbitos del mundo de la vida”, Enunciación, nº 26, pp. 84-101, [disponible en https://doi.org/10.14483/22486798.16909].

Roozen, Kevin y Erickson, Joe (2017), Expanding Literate Landscapes: Persons, Practices, and Sociohistoric Perspectives of Disciplinary Development, Logan, Computers and Composition Digital Press-Utah State University Press, [disponible en http://ccdigitalpress.org/expanding/].

Taboada, María Beatriz y Sánchez, Claudia C. (2023), “‘Escribir una tesis es como construir un edificio’. Apuntes sobre sensaciones, expectativas y decisiones didácticas vinculadas a la escritura en posgrado”, en Alvarez, Guadalupe et al. (coords.), Enseñanza de la escritura de la tesis de posgrado en entornos presenciales y virtuales, Los Polvorines, UNGS, pp. 113-134, [disponible en https://ediciones.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2023/08/9789876307024-completo.pdf].

Zavala, Virginia (2009), “La literacidad o lo que la gente hace con la lectura y la escritura”, en Cassany, Daniel (coord.), Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura, Barcelona, Paidós, pp. 23-35.

----- (2011), “La escritura académica y la agencia de los sujetos”, Cuaderno Comillas, nº 1, pp. 52-66.

Zavala, Virginia et al. (eds.) (2004), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas, Lima, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, [disponible en https://www.estudiosdelaescritura.org/uploads/4/7/8/1/47810247/zavala_et_al_2004_escritura_y_sociedad.nuevas_perspectivas.pdf].

How to Cite

Taboada, M. B. (2024). Between Patterns, Threads, and Stitches: Notes on Academic Literacies and Writings in Research. Cuadernos Del Sur Letras, (54), 54–66. https://doi.org/10.52292/csl5420244675

Issue

Section

Dossier