Measurement of mediate academic performance in the bachelor of administration career of the UNICEN

Authors

  • Jorge Simaro Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (FCE, UNICEN) https://orcid.org/0000-0001-9261-1762
  • Omar Edgardo Tonelli Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (FCE, UNICEN) https://orcid.org/0000-0001-8921-9436
  • Francisco José Varela Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (FCE, UNICEN) https://orcid.org/0000-0003-1395-974X

DOI:

https://doi.org/10.52292/j.eca.2021.2039

Keywords:

university management, intellectual capital, academic performance, education-employment relationship, professional satisfaction

Abstract

The objective of this paper, within the framework of the study of university intellectual capital, was to test a tool designed to analyze the training program offered by the Faculty of Economic Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires (UNICEN), the process of labor insertion and the impact of academic training in relation to work experiences lived by graduates of the Bachelor of Administration career. For this, an online survey was carried out among the graduates in the 2008-2017 period, the methodological files of the selected indicators were designed and measurements were made. From the analysis of the information, a favorable assessment was observed regarding the training received in the degree, considering the majority satisfied with their current occupation and with a reasonable fulfilment of their professional development expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisogno Marco, D., Manes Rossi F. & Tartaglia Polcini P. (2018). Identifying future directions for IC research in education: a literature review. Journal of Intellectual Capital, 19(1), 10-33, https://doi.org/10.1108/JIC-10-2017-0133.

Bueno Campos, E. (1998). El capital Intangible como clave estratégica de la Competencia Actual. Boletín de Estudios económicos, LIII(164), 221. Recuperado de https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/561/

ArguellesDenise2008.pdf.txt;jsessionid=699C563FE1ADA6EEC0182FDE4194DE89?sequence=6

Cañibano, L. & Sánchez, P. (2008). Intellectual Capital Management and Reporting in Universities and Research Institutions. Estudios de Economía Aplicada, 26(2), 7-26. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30113187001

de Miguel Díaz M. y Arias Blanco J. M. (1999). La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria. Revista de Educación, (320), Madrid, 353-377. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1999/re320/re320-17.html

Di Gresia, L. (2007). Rendimiento académico universitario. Anuario Asociación Argentina de Economía Política 2007, 4. Recuperado de https://aaep.org.ar/anales/works/works2007/digresia.pdf

Esquetini Cáceres, C. (ed) (2013). Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Administración. Recuperado de http://www.deusto-publicaciones.es/index.php/main/libro/1051/eu

European Commission (2006). Ricardis: Reporting intellectual capital to augment research, development and innovation in SMEs. Report to the Commission of the High Level Expert Group on Ricardis. Recuperado de <http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/download_en/2006-2977_web1.pdf>

Garbanzo Vargas, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf

García de Fanelli, A. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: Modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior (RAES), 6(8), 9-38. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes8_art1.pdf

Gil Flores, J., García Jiménez, E. & Santos López, C. (2009). Miradas retrospectivas de los egresados sobre la educación superior. Revista de Investigación Educativa, 27(2), 371-393. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2833/283321906006.pdf

Lissarrague, M., Simaro, J., Tonelli, O. (12, 13 y 14 de octubre de 2011). Desarrollo integrado de indicadores meso y microeconómicos para el sector alojamiento del cluster turístico de Tandil [exposición trabajo]. XXXIV Congreso Argentino de Profesores Universitarios de Costos, Bahía Blanca, Argentina. https://iapuco.org.ar/2011-bahia-blanca/

Mora, J. G, García-Aracil, A. y Vila, L. E. (2007). Job satisfaction among young European Higher Education graduates. Higher Education, (53), 29-59, doi: 10.1007/s10734-005-2377-4>.

Narváez J. (2013). La gestión eficiente de la Universidad. Gestión Universitaria, 05(02). Recuperado de http://www.gestuniv.com.ar/gu_14/v5n2a1.htm

Organización de las Naciones Unidas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2006). Cuaderno Estadístico, (34), Recuperado de http://interwp.cepal.org/Cuaderno_34/PDF/CES-34.pdf.

Pérez Lindo, A. (2008). Conceptos y posibilidades de la gestión del conocimiento en la Universidad. Gestión Universitaria, 01(01), Recuperado de http://www.gestuniv.com.ar/gu_01/v1n1a2.htm

Ramírez Córcoles, Y. (2010). Cómo gestionar el capital intelectual en las universidades públicas españolas: el cuadro de mando integral. Revista Iberoamericana de Contabilidad de Gestión, (16), 1-16. Recuperado de http://www.observatorio-iberoamericano.org/RICG/N%C2%BA_16/Yolanda_Ramirez_Corcoles.pdf

Ramírez Córcoles, Y., Santos Peñalver, J. & Tejada Ponce, Á. (2011). Intellectual capital in Spanish public universities: stakeholders’information needs. Journal of Intellectual Capital, 12(3), 356-376, doi: 10.1108/14691931111154689.

Ríos Manríquez, M. & Ferrer Guerra, J. (2007). Administración del conocimiento en instituciones de educación superior. Un análisis conceptual. MPRA Paper, (2622), Recuperado de http://mpra.ub.uni-muenchen.de/2622/.

Rivero Díaz, D., Vega Falcón, V. & Balagué i Canadell, J. (2005). La medición del capital intelectual en las universidades. Un modelo para potenciar su aportación a la sociedad. Capital Humano, (185), 30. Recuperado de https://factorhuma.org/attachments_secure/article/4215/

c64_C_Humano_capital_intelectual_universidades_185_2.pdf

Simaro, J. & Tonelli, O. (14, 15 y 16 de octubre de 2015). Implementación de un sistema de gestión del capital intelectual en las universidades [exposición trabajo]. XXXVIII Congreso Argentino de Profesores Universitarios de Costos, San Juan, Argentina. https://iapuco.org.ar/wp-content/uploads/2017/03/1.6.pdf

Simaro, J., Tonelli, O., Tesoro, J. & Varela, F. (10, 11 y 12 de octubre de 2018). Indicadores y fichas metodológicas para la medición del rendimiento académico mediato universitario [exposición trabajo]. XXXIX Jornadas Universitarias de Contabilidad y VI Jornadas Universitarias Internacionales de Contabilidad, Puerto Iguazú, Argentina. https://juc.eventos.fce.unam.edu.ar/wp-content/uploads/sites/4/2018/10/2018-ANALES-JUC-JUIC-VOLUMEN-1-AREA-TECNICA.pdf

Simaro, J., Tonelli, O. & Tesoro, J. (26 al 30 de junio de 2016). Mediciones del rendimiento académico en el marco de un modelo de gestión de capital intelectual en una universidad. I Reunión Internacional de Investigación de Contabilidad y Auditoría (RIICA). Manzanillo, México. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/102879/1/MPRA_paper_102879.pdf

Tejedor Tejedor, F. & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, (342), 443-473. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re342_21.html

Tesoro, J. (2015). Inducción de valor desde entidades estatales: hacia beneficiarios, clientes y ciudadanos. Revista U-GeOBe Tecnología en Gobierno, (3), Agosto 2015, México DF, Editorial Competitive Press, 47-62.

Vidal García, J. (coord.) (2003). Métodos de análisis de la inserción laboral de los universitarios. Editorial Universidad de León. https://sid.usal.es/idocs/f8/fdo7238/estudio.pdf.

Zandomeni de Juárez N. & Chignoli S. (2007). Los estudios de seguimiento de egresados en la agenda de las IES – El caso de la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Litoral. V Encuentro Nacional y II Latinoamericano La universidad como objeto de investigación, 1-12 Recuperado de http://inter27.unsl.edu.ar/rapes/download.php?id=824.

Published

2021-07-04

How to Cite

Simaro, J., Tonelli, O. E., & Varela, F. J. (2021). Measurement of mediate academic performance in the bachelor of administration career of the UNICEN. Escritos Contables Y De Administración, 12(1), 32–71. https://doi.org/10.52292/j.eca.2021.2039

Issue

Section

Artículos de investigación científica