Governance in public universities in zone 6 of Ecuador. Incidence of the stakeholders in the levels of university management
DOI:
https://doi.org/10.52292/j.eca.2022.3702Keywords:
governance, public university, management model, stakeholdersAbstract
Various theories and tools for the management of organizations have been developed over time. In this context, this research aims to describe and analyze the current management of public higher education institutions (HEIs) in zone 6 of Ecuador, in order to propose a model of university governance; considering for this the participation of its different actors (stakeholders), the dimensions of management and the principles of good governance. The research is developed with an exploratory-descriptive scope, and is applied to public HEIs in zone No. 6 of Ecuador, using different techniques and tools for data and information collection, which allow comparing the results achieved in each of them. the dimensions, determining levels of governance compliance that require improvement, and that contribute to the strengthening and development of the HEIs under study.
Downloads
References
Aldeanuava-Fernández, I. (2013). Los grupos de interés en el ámbito de la responsabilidad social universitaria: un enfoque teórico. Anuario Jurídico Y Económico Escurialense, (46), 235–-254. https://publicaciones.rcumariacristina.net/AJEE/article/view/154
Asesa, A. E. A. (2018). An evaluation of shared governance in public universities in Kenya: Students lens. International Journal of Educational Administration and Policy Studies, 10(11), 148-159. https://doi.org/10.5897/ijeaps2016.0473
Barac, K., Marx. B., & y Moloi, T. (2011). Corporate governance practices at South African higher education institutions: An annual report disclosure analysis. Journal of Economic and Financial Sciences, 4(2), 317–-332. https://doi.org/10.4102/jef.v4i2.323
Bengoetxea-Castro, E. (2012). La reforma de la gobernanza de la educación superior en la práctica. Puesta en práctica de los objetivos políticos en la gestión universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 9(2), 88-89. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1415
Berle, A y Means, G. (1932). Modern corporation and private property. Macmillan.
Birnbaum, R. (1989). How college Works: The cybernetics of academic organization and leadership. Josse y-Bass Inc.
Börzel, A. (1998). Organizing Babylon -on the different conceptions of policy networks. Public Administration, 76, 253-276. https://doi.org/10.1111/1467-9299.00100
Bratianu, C. y Pinzaru, F. (noviembre, 2015). University governance as a strategic driving force. En Proceedings of 11th European Conference on Management, Leadership & Governance (pp. 28-35). Academic Conferences International Limited. https://www.researchgate.net/publication/283898420_University_Governance_as_a_Strategic_Driving_Force
Brunner, J. J. (2011). Gobernanza universitaria: Tipología, dinámicas y tendencias. Revista de educación, (355), 137-159. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3638884
Brunner, J. J. y Miranda, D. A. (eds.) (2016). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2016. Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA). https://cinda.cl/wp-content/uploads/2018/09/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2016.pdf
Brunsson, N. y Olsen, J. (2007). La reforma de las organizaciones. CIDE.
Bueno-Álvarez, A. E. y Montero-Bermeo, P. A. (2017). Análisis del modelo de gestión en las instituciones de educación pública de la zona No. 6 del Ecuador. Propuesta de un modelo de gestión integral para la Universidad de Cuenca. Período 2016. [Tesis de pregrado, Universidad de Cuenca]. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/27559
Cabero, J. e Infante, A. (2014). Empleo del Método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. EDUTEC - Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (48), 1-16. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/187
Cerrillo i Martínez, A. (Coordcoord.) (2005). La Gobernanza hoy: 10 textos de referencia. Instituto Nacional de Administración Pública.
Cadbury, A. (1992). Report of the Committee on The Financial Aspects of Corporate Governance. Gee and Co. Ltd. https://www.frc.org.uk/getattachment/9c19ea6f-bcc7-434c-b481-f2e29c1c271a/The-Financial-Aspects-of-Corporate-Governance-(the-Cadbury-Code).pdf
Capano, G. (2011). Government continues to do its job. A comparative study of governance shifts in the higher education sector. Public Administration, 89(4), 1622-1642. https://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2011.01936.x
Conferencia Regional de Educación Superior (CRES) (2018). Conferencia Regional de Educación Superior de América Latina y el Caribe. Resúmenes ejecutivos. Universidad Nacional de Córdoba. http://bibliotecadigital.cin.edu.ar/handle/123456789/2286
Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior (CEAACES) (2018). Modelo de Evalución Institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas 2018. https://www.ucsg.edu.ec/wp-content/uploads/transparencia/Modelo-evaluacion-preliminar-universidades-escuelas-politecnicas2018.pdf
Flórez Parra, J. M. (2013). El gobierno corporativo en el sector público: Un estudio en las universidades, Cuadernos de Administración (Universidad del Valle), 29(50), 142-152. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-46452013000200004&lng=e&nrm=iso&tlng=es
Flórez-Parra, J. M., López, M., y López, A. (2014). El gobierno corporativo de las universidades: Estudio de las cien primeras universidades del ranking de Shanghái. Revista de Educación, (364), 170-196. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4684700
Flórez-Parra, J., López, M., y López, A. (2013). El gobierno corporativo de las universidades: Estudio de las cien primeras universidades del ranking de Shanghái, Revista de Educación (Madrid), (364), 170-196. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-364-259
Fossatti, P., Ganga-Contreras, F. y Jung, H. (2017). Reflexiones en torno a la gobernanza universitaria: Una mirada desde Latinoamérica. Revista Espacios, 38(35), 14. http://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p14.pdf
Ganga-Contreras, F. y Núñez-Mascayano, O. (2018). Gobernanza de las organizaciones: Acercamiento conceptual a las instituciones de Educación Superior. Revista Espacios, 39(17), 9. https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/a18v39n17p09.pdf
Ganga-Contreras, F., y Abello, J. (Compiladores) (2015). Gobernanza universitaria. Aportes desde una perspectiva latinoamericana. RIL Editores.
Ganga-Contreras, F., Quiroz, J. y Fossatti, P. (2017). Análisis sincrónico de la gobernanza universitaria: una mirada teórica a los años sesenta y setenta. Educação e Pesquisa, 43(2), 553-568. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201608135289
Ganga-Contreras, F., Pérez-Martínez, A. y Mansilla-Sepúlveda, J. (2018). Paradigmas emergentes en la Gobernanza Universitaria: una aproximación teórica. Utopía y Praxis Latinoamericana, 23(83), 123-136. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/33331
Ganga-Contreras, F., Suárez-Amaya, W. y Alarcón, N. (2018). Liderazgo en la gobernanza de las universidades: Aprendiendo ciertas lecciones desde la etología. Revista Inclusiones, 5(5), 132-145.
García de Fanelli, A. y Carranza, M. (2018). Los rankings y sus usos en la gobernanza universitaria The Rankings and their Use in University Governance. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(37), 95-112. http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/52
Richards, A. (1989). Handbook of Strategic Planning [reseña del libro]. R&D Management, 19(2), 201. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.1989.tb00639.x
González-Ledesma, M. A. (2014). Nuevas formas de gobernanza en la educación superiorlatinoamericana: Chile, Argentina y México. Bordón. Revista de Pedagogía, 66(1), 137–-150. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2014.66100
Ho, C. K. (2005). Corporate governance and corporate competitiveness: an international analysis. Corporate Governance: An International Review, 13(2), 211-253. https://doi.org/10.1111/j.1467-8683.2005.00419.x
Jiménez, B., W. (2008). El enfoque de políticas públicas y los estudios sobre gobierno. Propuestas de encuentro. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (41), 1-14. https://www.redalyc.org/pdf/3575/357533672003.pdf
Jonhston, M. (2002). Good Governance: Rule of Law, Transparency, and Accountability. https://etico.iiep.unesco.org/en/good-governance-rule-law-transparency-and-accountability
Kezar, A. J. y Eckel, P. D. (2004). Meeting today's governance challenges: a synthesis of the literature and examination of a future agenda for scholarship. The Journal of Higher Education, 75(4), 371-399. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221546.2004.11772264
Kwiek, M. (2015). The unfading power of collegiality? University governance in Poland in European comparative and quantitative perspective. International Journal of Educational Development, 43, 77-89. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2015.05.002
Landell -Mills, P., Agarwala, R., y Please, S. (1989). From Crisis to Sustainable Growth in Sub-Saharan Africa, Finance & Development, 0026(004), A010. Recuperado el 01/11/2022 de https://www.elibrary.imf.org/view/journals/022/0026/004/article-A010-en.xml
Maldonado-Mera, B., Buenaño-Cabrera, J. y Benavides-Espinosa, K. V. (2018). Aproximación a un modelo de gobernanza del Sistema de Educación. Revista San Gregorio, (24), 78--89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6839737
Marginson, S. y Considine, M. (2000). The enterprise university: power, governance, and reinvention in Australia. Cambridge University Press.
March, J., y Olsen, J. (1995). Democratic Governance. Free Press.
McNay, I. (1995). From the Collegial Academy to Corporate Enterprise: the Changing Cultures of Universities. En The Changing University?. Open University Press.
Meléndez-Guerrero, M. A.; ., Solís-Pérez, P. C., y Gómez-Romero, J. I. (2010). Gobernanza y gestión de la universidad pública. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 16(2), 210-225. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28016298003
Mitchell, R., Agle, B. y Wood, D. (1997). Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. Academy of Management, 22(4), 853-886. https://www.jstor.org/stable/259247#metadata_info_tab_contents
Organización Latinoamericana y del Caribe de Entidades Fiscalizadoras Superiores (OLACEFS, 2017). Fundamentos conceptuales sobre la Gobernanza. https://olacefs.com/ctpbg/wp-content/uploads/sites/4/2021/10/Fundamentos-conceptuales-sobre-la-Gobernanza.pdf
Organización de Naciones Unidas (ONU) (2011). Report of the Fourth United Nations Conference on the Least Developed Countries. Recuperado el 1/11/2022 de https://www.un.org/en/conf/ldc/pdf/a-conf.219-%20report%20of%20the%20conference.pdf
Pierre, J. y Peters, B. G. (2002). La gobernanza en niveles múltiples ¿un pacto fáustico? Foro Internacional, 42(139), 429 - 453. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59916901
Pulido-Fernández, M. C. (2014). Metodología para la implantación de la gobernanza como herramienta de gestión de destinos turísticos [Tesis doctoral, Universidad de Jaén]. http://hdl.handle.net/10953/642
Quyên, Đ. T. (2014). Developing university governance indicators and their weighting system using a modified Delphi method. Procedia Social and Behavioral Sciences, 141, 828-833. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281403568X
Reguant-Álvarez, M. y Torrado-Fonseca, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5309636
Savage, G. T., Nix, T. W., Whitehead, C. J., & y Blair, J. D. (1991). Strategies for assessing and managing organizational stakeholders. Academy of management perspectives, 5(2), 61-75. https://doi.org/10.5465/ame.1991.4274682
Savage, G. (2004). Responding to a crisis: A stakeholder analysis of community health organizations. Journal of health and human services administration, 26(4), 383-414. https://www.researchgate.net/publication/8027587_Responding_to_a_crisis_A_stakeholder_analysis_of_community_health_organizations
Westerheijden, D. F. (2018). University governance in the United Kingdom, the Netherlands and Japan: Autonomy and shared governance after new public management reforms. Nagoya Journal of Higher Education, 18, 199-220. https://ris.utwente.nl/ws/portalfiles/portal/29069159/11.pdf
Yin, R. (1997). Case Study Research: Design and Methods (Applied Social Research Methods). SAGE Publications.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ximena Peralta Vallejo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de derechos de autor
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la licencia Atribución-No Comercial 4.0 Internacional CC BY-NC 4.0.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (por ej.: en páginas web institucionales o personales) una vez publicado su trabajo, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada (Véase El efecto del acceso abierto).